Siirry pääsisältöön

LUKU 2 Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet Ähtärissä

2 Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet – Ähtärin painotukset


2.1 Varhaiskasvatuksen toimintamuodot


Ähtärissä on Vilikkilän ja Ollinkulman päiväkodit, joissa työskennellään lastentarhanopettajan/-opettajien ja lastenhoitajan/-hoitajien tiimeissä. Päiväkodissa tarjotaan ryhmämuotoista ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta, jossa korostuu pedagogiikka. Vuorohoitoa eli ympärivuorokautista hoitoa järjestetään Vilikkilän päiväkodissa. Vuorohoidolle on ominaista, että lapsen hoitoajat ovat vaihtelevia. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia suunnitelmalliselle varhaiskasvatuksen toteuttamiselle sekä kiintymyssuhteiden ja turvallisuuden tunteen luomiselle. Lapselle rakennetaan säännöllinen päivärytmi ja toiminnallinen sisältö hoitopäivään erilaisista hoitoajoista huolimatta.

Ollinkulma vastaa Ähtärissä esiopetuksesta ja esiopetusikäisten lasten päivähoidosta. Lisäksi esiopetusta järjestetään Myllymäen koululla. Esiopetuksen järjestämistä ja toteuttamista säätelevät perusopetusta koskevat lait ja asetukset, varhaiskasvatuslaki sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma. Ähtärin kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmassa kuvataan tarkemmin esiopetuksen toteuttamisen periaatteet. Lapsella on oikeus saada maksutonta esiopetusta oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna. Esiopetukseen haetaan Ähtärissä maaliskuussa ja hakuohjeista tiedotetaan vuosittain.

Perhepäivähoitokodeissa ja ryhmäperhepäivähoidossa toiminta on kodinomaista, pienessä ryhmässä tapahtuvaa varhaiskasvatusta, jossa korostuvat perushoito ja leikki. Perhepäivähoitajilla on työhön vaadittava ammattitutkinto. Ryhmäperhepäiväkoteja ovat Rentukka ja Punatähkä.

Ähtärin kaupunki ei järjestä tällä hetkellä avointa varhaiskasvatusta. Seurakunnan päiväkerhoihin osallistuu suuri joukko koti- ja perhepäivähoidossa olevista lapsista. Myös seurakunnan perhekerho ja MLL:n perhekahvila tarjoavat kohtaamispaikan kotona oleville vanhemmille lapsineen.


2.1.1 Varhaiskasvatuksen eri toimintamuotojen välinen yhteistyö

Perhepäivähoitajat käyttävät päiväkodin tiloja ja osallistuvat päiväkodin tai ryhmäperhepäiväkodin toimintaan esim. laululeikkituokioihin, erilaisiin tapahtumiin ja retkiin. Päiväkodin lapset voivat tutustua perhepäivähoitokotiin tai osallistu perhepäivähoitajan järjestämään tapahtumaan tai retkeen.
Perhepäivähoitajat kokoontuvat leikkipuistossa ja järjestävät tiimeittäin mm. retkiä.


2.2 Ähtäriläisen varhaiskasvatuksen arvoperusta

Ähtärin kaupunkistrategian arvot vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, kestävä kehitys, positiivisuus ja aktiivisuus toimivat arvoperustana kaikilla kaupungin toimialueilla, myös varhaiskasvatuksessa.

Vastuullisuutta on tehdä se mitä luvataan ja toimia tehtyjen päätösten mukaisesti.

Oikeudenmukaisuus
- kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti. Halutaan korostaa avoimuutta kaikkien toimijoiden välillä.

Kestävä kehitys
koetaan varhaiskasvatuksessa tärkeänä arvona sen kaikilla tasoilla. Erityisesti luonnon kunnioittaminen ja eläimet ovat ähtäriläisille tärkeitä. Haluamme liikkua, leikkiä ja kokea elämyksiä puhtaassa ja viihtyisässä ympäristössä.

Positiivisuus
- ilolla eteenpäin!

Aktiivisuus
- asiat etenevät tekemällä ja toimimalla. Nähdään mahdollisuudet, joita ympärillämme on ja tartutaan niihin.


2.3 Oppimiskäsitys (kuva)

2.4 Laaja-alainen osaaminen

Laaja-alaisen osaamiseen liittyvät konkreettiset toimintatavat, käytännöt ja niiden arviointi kirjataan yksikön toimintasuunnitelmaan. Tavoitteena on yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallisuus.

Ähtärissä korostetaan arjen taitoja. Lapset oppivat arjen pienissä hetkissä. Oppiminen ja ajattelu kehittyvät positiivisessa ja kannustavassa ilmapiirissä. Lasta kannustetaan kokeilemaan, kyselemään ja esittämään omia mielipiteitään sekä ajattelemaan itsenäisesti. Lapsen itsetunto vahvistuu aikuisen positiivisen huomion avulla. Lapset suunnittelevat ja rakentavat aktiivisesti oppimisympäristöään ja sitä muokataan lasten ehdotusten pohjalta. Pidämme tärkeänä, että lapsella on arjen tilanteissa vaikutusmahdollisuuksia ja, että lapsi kokee tulevansa kuulluksi ja uskaltaa ilmaista ajatuksiaan. Lasten osallisuus huomioidaan esimerkiksi päiväkodeissa siten, että siellä pidetään kuukausittain lasten kokouksia, joissa keskustellaan lasten kanssa ja kuunnellaan heidän mielipiteitään asioihin.

Jokaisella lapsella tulee olla päivittäinen mahdollisuus liikkumiseen ja liikunnan iloon. Varhaiskasvatuksen toiminnassa tulee näkyä kasvattajan tietoisuus liikkumalla oppimisen tehokkuudesta ja kyky yhdistää liikunta opittavaan asiaan. Kasvattaja kannustaa aktiiviseen työskentelyyn ja mahdollistaa toiminnallisen ympäristön. Lapsella on oikeus valita erilaisia työskentelytapoja. Ähtäri on luontokaupunki. Luonto on lähellä kaikkia hoitomuotoja, joten se on meille sekä liikkumis-/leikkipaikkana että oppimisympäristönä tärkeä. Tästä syystä myös liikkumismahdollisuuksia erityisesti ulkona on runsaasti eri puolilla Ähtäriä.

Yhdenvertaisuus koetaan tärkeänä Ähtärin varhaiskasvatuksessa. Lapsiryhmässä keskustellaan eri kulttuureista ja tutustutaan lasten ja perheiden tapoihin ja kulttuureihin ja samalla opetellaan hyväksymään erilaisia tapoja toimia ja elää. Näin tuetaan lapsen myönteisen suhteen luomista moninaiseen ympäristöön, jossa kohtaavat eri kulttuurit, kielet ja katsomukset. Omaan ja muiden kulttuuriin tutustuminen ja monipuolisten yhteistyötaitojen opettelu luovat hyvän pohjan lapsen vuorovaikutustaidoille.

Varhaiskasvattaja tiedostaa oman toimintansa ja asenteensa vaikutukset niin lapsiin kuin muihin aikuisiin. Kasvattaja toimii esimerkkinä. Vuorovaikutuksessa on keskeistä kyky ja halu toimia moninaisten perheiden kanssa. Kaikilla perheillä on oma yksilöllinen perhekulttuurinsa, joka huomioidaan yhteistyössä.

Ähtärissä on esiopetuksessa tablet -laitteita pedagogisessa käytössä.
Laitteiden käyttö perustuu varhaiskasvatussuunnitelmaan. Ja tarkoituksena on saada ne käyttöön myös muissa päivähoitoyksiköissä. Käytetyt ohjelmat ovat turvallisia ja lapsen taitoja kehittäviä. Lasten tuottamaa kulttuuria, taidetta ja ilmaisua tuetaan mediakasvatuksen keinoin.

Tieto- ja viestintäteknologian monipuolisella hyödyntämisellä lisätään myös huoltajien tietoisuutta varhaiskasvatuksen toiminnasta. Syksyllä 2017 otetaan varhaiskasvatuksessa käyttöön Pedanet-sivuston. Esiopetuksessa huoltajien kanssa viestimiseen käytetään Wilmaa.

Lapsi tutustuu monilukutaitoon arjen tilanteissa varhaislapsuudesta lähtien. Lapsi tunnistaa useita logoja, symboleita, merkkejä ja sloganeita jo ennen varsinaista peruslukutaitoa. Varhaiskasvatuksessa kiinnitetään huomiota eri aistikanavien käyttöön monilukutaidon kehittymiseksi.

Varhaiskasvatuksessa halutaan tuoda esille suomalaisia perinteitä ja tapakulttuuria, mutta myös ähtäriläisyyttä ja sen kulttuuriperintöä. Lasten kanssa tehdään retkiä esimerkiksi paikalliseen museoon, näyttelyihin, esityksiin ja konsertteihin sekä eläinpuistoon. Päiväkodilla käy myös vierailijoita ja vietetään perinteisiä juhlia, valmistetaan juhlapäiviin liittyviä ruokia sekä luetaan monipuolisesti kirjallisuutta. Juhlat, retket ja erilaiset tapahtumat mahdollistavat keskustelun ja pohdiskelun juhlaperinteistä ja erilaisista tapakulttuureista.

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita arvioidaan yhdessä lasten, tiimien, työyhteisön ja huoltajien kanssa säännöllisesti. Yksikön toimintasuunnitelmaa arvioidaan ja päivitetään toimintavuosittain.











Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LUKU 3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri Ähtärissä

3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri 3.1 Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä ohjaavat periaatteet Ähtärissä Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on kaikkinensa alati muuttuva ja muotoutuva kokonaisuus. Oman, tiimin ja työyhteisön työn arviointi sekä ähtäriläisiltä asiakkailta saatava palaute muodostavat pohjan Ähtärin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiselle. Yhteisön yhteinen oppiminen pohjautuu sen jäsenten  osaamiseen sekä yhteiselle halulle kehittää toimintakulttuuria. Muutokset ympäröivässä yhteiskunnassa sekä oman yhteisön sisällä, luovat toimintaan kehittämistarpeita, joihin pyritään vastaamaan. Oppilaitosten, järjestöjen, yhteisöjen sekä ähtäriläisten yritysten kanssa tehtävä yhteistyö perustuu osaamisen jakamiseen. Tiedon ja osaamisen jakaminen, ammatillinen kehittyminen sekä yhteistyön kehittäminen eri tahojen kanssa monipuolistavat ja laajentavat varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria. Ähtärin varhaiskasvatuksen oppivassa yhteisö

LUKU 6 Toiminnan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa

6 Toiminnan arviointi ja kehittäminen Ähtärissä Ähtäri osallistuu varhaiskasvatuksen valtakunnalliseen arviointiin, jonka lisäksi on sovittu seudullisesti arvioinnin käytännöistä. 6.1 Seudullisesti sovitut arvioinnin käytännöt Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) mukaan arvioinnin tarkoitus on lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytysten edistäminen, varhaiskasvatuslain tarkoituksen toteuttamisen turvaaminen sekä tiedon tuottaminen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi paikallisesti ja poliittisen päätöksenteon pohjaksi. Etelä-Pohjanmaan kuntien (Alavus, Alajärvi, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Teuva ja Ähtäri) seudullisen arvioinnin tavoitteena on vertailtavan tiedon tuottaminen paikalliseen päätöksentekoon sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen laadun yhdenvertaisuutta ja seudullista kuntayhteistyötä. Arvioinnin pohjana on varhaiskasvatuksen pedagoginen laatu ja sen pohjalla vaikuttavat arvot. Arviointi on