2
Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet – Ähtärin
painotukset
2.1
Varhaiskasvatuksen toimintamuodot
Ähtärissä on Vilikkilän ja Ollinkulman
päiväkodit, joissa työskennellään
lastentarhanopettajan/-opettajien ja lastenhoitajan/-hoitajien
tiimeissä. Päiväkodissa tarjotaan ryhmämuotoista ja
suunnitelmallista varhaiskasvatusta, jossa korostuu pedagogiikka.
Vuorohoitoa eli ympärivuorokautista hoitoa järjestetään
Vilikkilän päiväkodissa. Vuorohoidolle on ominaista, että lapsen
hoitoajat ovat vaihtelevia. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia
suunnitelmalliselle varhaiskasvatuksen toteuttamiselle sekä
kiintymyssuhteiden ja turvallisuuden tunteen luomiselle. Lapselle
rakennetaan säännöllinen päivärytmi ja toiminnallinen sisältö
hoitopäivään erilaisista hoitoajoista huolimatta.
Ollinkulma vastaa Ähtärissä esiopetuksesta
ja esiopetusikäisten lasten päivähoidosta. Lisäksi esiopetusta
järjestetään Myllymäen koululla. Esiopetuksen järjestämistä ja
toteuttamista säätelevät perusopetusta koskevat lait ja asetukset,
varhaiskasvatuslaki sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet
ja kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma. Ähtärin kaupungin
esiopetuksen opetussuunnitelmassa kuvataan tarkemmin esiopetuksen
toteuttamisen periaatteet. Lapsella on oikeus saada maksutonta
esiopetusta oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna. Esiopetukseen
haetaan Ähtärissä maaliskuussa ja hakuohjeista tiedotetaan
vuosittain.
Perhepäivähoitokodeissa ja
ryhmäperhepäivähoidossa toiminta on kodinomaista, pienessä
ryhmässä tapahtuvaa varhaiskasvatusta, jossa korostuvat perushoito
ja leikki. Perhepäivähoitajilla on työhön vaadittava
ammattitutkinto. Ryhmäperhepäiväkoteja ovat Rentukka ja Punatähkä.
Ähtärin kaupunki ei järjestä tällä
hetkellä avointa varhaiskasvatusta. Seurakunnan päiväkerhoihin
osallistuu suuri joukko koti- ja perhepäivähoidossa olevista
lapsista. Myös seurakunnan perhekerho ja MLL:n perhekahvila
tarjoavat kohtaamispaikan kotona oleville vanhemmille lapsineen.
2.1.1 Varhaiskasvatuksen eri
toimintamuotojen välinen yhteistyö
Perhepäivähoitajat käyttävät päiväkodin
tiloja ja osallistuvat päiväkodin tai ryhmäperhepäiväkodin
toimintaan esim. laululeikkituokioihin, erilaisiin tapahtumiin ja
retkiin. Päiväkodin lapset voivat tutustua perhepäivähoitokotiin
tai osallistu perhepäivähoitajan järjestämään tapahtumaan tai
retkeen.
Perhepäivähoitajat kokoontuvat
leikkipuistossa ja järjestävät tiimeittäin mm. retkiä.
2.2 Ähtäriläisen varhaiskasvatuksen
arvoperusta
Ähtärin kaupunkistrategian arvot
vastuullisuus, oikeudenmukaisuus,
kestävä kehitys,
positiivisuus ja
aktiivisuus toimivat
arvoperustana kaikilla kaupungin toimialueilla, myös
varhaiskasvatuksessa.
Vastuullisuutta on
tehdä se mitä luvataan ja toimia tehtyjen päätösten mukaisesti.
Oikeudenmukaisuus - kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti. Halutaan korostaa avoimuutta kaikkien toimijoiden välillä.
Kestävä kehitys koetaan varhaiskasvatuksessa tärkeänä arvona sen kaikilla tasoilla. Erityisesti luonnon kunnioittaminen ja eläimet ovat ähtäriläisille tärkeitä. Haluamme liikkua, leikkiä ja kokea elämyksiä puhtaassa ja viihtyisässä ympäristössä.
Positiivisuus - ilolla eteenpäin!
Aktiivisuus - asiat etenevät tekemällä ja toimimalla. Nähdään mahdollisuudet, joita ympärillämme on ja tartutaan niihin.
2.3
Oppimiskäsitys (kuva)
2.4 Laaja-alainen osaaminen
Laaja-alaisen osaamiseen liittyvät
konkreettiset toimintatavat, käytännöt ja niiden arviointi
kirjataan yksikön toimintasuunnitelmaan. Tavoitteena on
yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallisuus.
Ähtärissä korostetaan arjen taitoja. Lapset
oppivat arjen pienissä hetkissä. Oppiminen ja ajattelu kehittyvät
positiivisessa ja kannustavassa ilmapiirissä. Lasta kannustetaan
kokeilemaan, kyselemään ja esittämään omia mielipiteitään sekä
ajattelemaan itsenäisesti. Lapsen itsetunto vahvistuu aikuisen
positiivisen huomion avulla. Lapset suunnittelevat ja rakentavat
aktiivisesti oppimisympäristöään ja sitä muokataan lasten
ehdotusten pohjalta. Pidämme tärkeänä, että lapsella on arjen
tilanteissa vaikutusmahdollisuuksia ja, että lapsi kokee tulevansa
kuulluksi ja uskaltaa ilmaista ajatuksiaan. Lasten osallisuus
huomioidaan esimerkiksi päiväkodeissa siten, että siellä pidetään
kuukausittain lasten kokouksia, joissa keskustellaan lasten kanssa ja
kuunnellaan heidän mielipiteitään asioihin.
Jokaisella lapsella tulee olla päivittäinen
mahdollisuus liikkumiseen ja liikunnan iloon. Varhaiskasvatuksen
toiminnassa tulee näkyä kasvattajan tietoisuus liikkumalla
oppimisen tehokkuudesta ja kyky yhdistää liikunta opittavaan
asiaan. Kasvattaja kannustaa aktiiviseen työskentelyyn ja
mahdollistaa toiminnallisen ympäristön. Lapsella on oikeus valita
erilaisia työskentelytapoja. Ähtäri on luontokaupunki. Luonto on
lähellä kaikkia hoitomuotoja, joten se on meille sekä
liikkumis-/leikkipaikkana että oppimisympäristönä tärkeä. Tästä
syystä myös liikkumismahdollisuuksia erityisesti ulkona on
runsaasti eri puolilla Ähtäriä.
Yhdenvertaisuus koetaan tärkeänä Ähtärin
varhaiskasvatuksessa. Lapsiryhmässä keskustellaan eri kulttuureista
ja tutustutaan lasten ja perheiden tapoihin ja kulttuureihin ja
samalla opetellaan hyväksymään erilaisia tapoja toimia ja elää.
Näin tuetaan lapsen myönteisen suhteen luomista moninaiseen
ympäristöön, jossa kohtaavat eri kulttuurit, kielet ja
katsomukset. Omaan ja muiden kulttuuriin tutustuminen ja
monipuolisten yhteistyötaitojen opettelu luovat hyvän pohjan lapsen
vuorovaikutustaidoille.
Varhaiskasvattaja tiedostaa oman toimintansa ja
asenteensa vaikutukset niin lapsiin kuin muihin aikuisiin. Kasvattaja
toimii esimerkkinä. Vuorovaikutuksessa on keskeistä kyky ja halu
toimia moninaisten perheiden kanssa. Kaikilla perheillä on oma
yksilöllinen perhekulttuurinsa, joka huomioidaan yhteistyössä.
Ähtärissä on esiopetuksessa tablet
-laitteita pedagogisessa käytössä.
Laitteiden käyttö perustuu
varhaiskasvatussuunnitelmaan. Ja tarkoituksena on saada ne käyttöön
myös muissa päivähoitoyksiköissä. Käytetyt ohjelmat ovat
turvallisia ja lapsen taitoja kehittäviä. Lasten tuottamaa
kulttuuria, taidetta ja ilmaisua tuetaan mediakasvatuksen keinoin.
Tieto- ja viestintäteknologian monipuolisella
hyödyntämisellä lisätään myös huoltajien tietoisuutta
varhaiskasvatuksen toiminnasta. Syksyllä 2017 otetaan
varhaiskasvatuksessa käyttöön Pedanet-sivuston. Esiopetuksessa
huoltajien kanssa viestimiseen käytetään Wilmaa.
Lapsi tutustuu monilukutaitoon arjen
tilanteissa varhaislapsuudesta lähtien. Lapsi tunnistaa useita
logoja, symboleita, merkkejä ja sloganeita jo ennen varsinaista
peruslukutaitoa. Varhaiskasvatuksessa kiinnitetään huomiota eri
aistikanavien käyttöön monilukutaidon kehittymiseksi.
Varhaiskasvatuksessa halutaan tuoda esille
suomalaisia perinteitä ja tapakulttuuria, mutta myös
ähtäriläisyyttä ja sen kulttuuriperintöä. Lasten kanssa tehdään
retkiä esimerkiksi paikalliseen museoon, näyttelyihin, esityksiin
ja konsertteihin sekä eläinpuistoon. Päiväkodilla käy myös
vierailijoita ja vietetään perinteisiä juhlia, valmistetaan
juhlapäiviin liittyviä ruokia sekä luetaan monipuolisesti
kirjallisuutta. Juhlat, retket ja erilaiset tapahtumat mahdollistavat
keskustelun ja pohdiskelun juhlaperinteistä ja erilaisista
tapakulttuureista.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita arvioidaan
yhdessä lasten, tiimien, työyhteisön ja huoltajien kanssa
säännöllisesti. Yksikön toimintasuunnitelmaa arvioidaan ja
päivitetään toimintavuosittain.
Kommentit
Lähetä kommentti