6 Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Ähtärissä
Ähtäri osallistuu varhaiskasvatuksen
valtakunnalliseen arviointiin, jonka lisäksi on sovittu
seudullisesti arvioinnin käytännöistä.
6.1 Seudullisesti sovitut arvioinnin
käytännöt
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen
(KARVI) mukaan arvioinnin tarkoitus on lapsen hyvinvoinnin,
kehityksen ja oppimisen edellytysten edistäminen,
varhaiskasvatuslain tarkoituksen toteuttamisen turvaaminen sekä
tiedon tuottaminen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi paikallisesti
ja poliittisen päätöksenteon pohjaksi.
Etelä-Pohjanmaan kuntien (Alavus, Alajärvi,
Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Teuva ja
Ähtäri) seudullisen arvioinnin tavoitteena on vertailtavan tiedon
tuottaminen paikalliseen päätöksentekoon sekä vahvistaa
varhaiskasvatuksen laadun yhdenvertaisuutta ja seudullista
kuntayhteistyötä.
Arvioinnin pohjana on varhaiskasvatuksen
pedagoginen laatu ja sen pohjalla vaikuttavat arvot. Arviointi on osa
suunnittelua ja se on jatkuvaa. Arviointi on luonteva toiminnan
suunnittelun lähtökohta. Arviointia tapahtuu monella tasolla:
Arviointiin osallistuvat lapset, huoltajat, varhaiskasvatuksen
henkilökunta, esimiehet, monialainen yhteistyöverkosto,
varhaiskasvatuksen johto sekä päättäjät. Arviointi on sekä
laadullista että määrällistä. Arviointi tuottaa tietoa, joka
ohjaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen suunnittelua.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö arvioi
varhaiskasvatuksen vaikuttavuutta jatkuvasti, sillä säännöllinen
arviointi on osa dokumentoitua suunnittelua. Tiimin
arviointityökaluna suositellaan käytettäväksi esimerkiksi
Tiimille hyvä päivä tänään-kirjaa (Mikkola & Nivalainen,
2010). Henkilöstön itsearviointia tapahtuu päivittäin, mutta
erityisesti viikoittain tiimeissä. Itsearvioinnin ja tiimin
arvioinnin tueksi laaditaan seudullisesti yhteinen
laadunarviointimittari. Varhaiskasvatuksen yksiköissä sekä
perhepäivähoidon tiimeissä tehdään puolivuosittain väliarviointi
SWOT-analyysillä, jolla arvioidaan vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja
mahdollisuuksia.
Lapset arvioivat toimintaa jatkuvasti.
Arviointi tapahtuu lasten iän ja kehitystason mukaisesti esimerkiksi
lasten parlamenteissa tai käyttämällä hymynaamoja sekä lasta
havainnoimalla.
Huoltajat arvioivat toimintaa ja antavat
palautteensa välittömästi lapsen ryhmään. Lapsen vasuun
kirjataan lasten ja huoltajien arviot.
Seudullisesti arvioidaan seuraavia asioita:
-
kuinka moni varhaiskasvatusikäisistä lapsista prosentuaalisesti osallistuu varhaiskasvatukseen
-
varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutustaso
-
varhaiskasvatuksen erityisopetuksen palveluiden saatavuus suhteessa varhaiskasvatuksessa olevien lasten määrään.
Joka toinen vuosi tehdään seudullisesti
yhteinen arviointikysely huoltajille, monialaiselle
yhteistyöverkostolle sekä päättäjille. Tulokset käsitellään
seudullisesti ja paikallisesti. Arvioinnin tulokset ovat julkisia.
Kommentit
Lähetä kommentti