3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri
3.1 Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä
ohjaavat periaatteet Ähtärissä
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on
kaikkinensa alati muuttuva ja muotoutuva kokonaisuus. Oman, tiimin ja
työyhteisön työn arviointi sekä ähtäriläisiltä asiakkailta
saatava palaute muodostavat pohjan Ähtärin varhaiskasvatuksen
toimintakulttuurin kehittämiselle. Yhteisön yhteinen oppiminen
pohjautuu sen jäsenten osaamiseen sekä yhteiselle halulle
kehittää toimintakulttuuria.
Muutokset ympäröivässä yhteiskunnassa sekä
oman yhteisön sisällä, luovat toimintaan kehittämistarpeita,
joihin pyritään vastaamaan. Oppilaitosten, järjestöjen,
yhteisöjen sekä ähtäriläisten yritysten kanssa tehtävä
yhteistyö perustuu osaamisen jakamiseen. Tiedon ja osaamisen
jakaminen, ammatillinen kehittyminen sekä yhteistyön kehittäminen
eri tahojen kanssa monipuolistavat ja laajentavat varhaiskasvatuksen
toimintakulttuuria.
Ähtärin varhaiskasvatuksen oppivassa
yhteisössä harjoitellaan ja toteutetaan arvostavaa vuorovaikutusta
rakentavassa ilmapiirissä. Luottamus lapseen ja lapsen osaamiseen
sekä hyvän huomaaminen kaikissa yhteisön jäsenissä luo pohjan
osallisuuteen pohjautuvalle pedagogiikalle. Esimiestoiminnalla
mahdollistetaan säännölliset päiväkotien, ryhmisten ja tiimien
suunnittelupäivät ja -palaverit sekä työntekijöiden
kehityskeskustelut joko yksilö- tai ryhmätoimintana. Työntekijöiden
osaamisen arvostaminen, hyödyntäminen ja kehittäminen nähdään
tärkeänä voimavarana koko ähtäriläisen varhaiskasvatuksen
toimintakulttuurille ja sen kehittämiselle.
Ähtärissä leikkiin ja vuorovaikutukseen
kannustavassa yhteisössä taataan sen jäsenille kiireetön
leikkirauha aikuisen ollessa aktiivisesti läsnä. Koko yhteisölle
pyritään takaamaan mahdollisuus keskittymistä tukevaan
toimintaympäristöön. Tähän pohjaten yhteisön päivärytmi
suunnitellaan selkeäksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä rakentava
yhteisö toimii kuunnellen ja havainnoiden tasavertaisesti kaikkia
sen jäseniä. Ähtäriläisen varhaiskasvatuksen arvot tulevat
näkyväksi yhdessä sovittuihin asioihin ja toimintatapoihin
sitoutumisena. Osallisuus ei arjessa tarkoita yksittäisen ryhmän
jäsenen toiveiden toteuttamista, vaan se on vuorovaikutusta kaikkien
ryhmän jäsenten välillä.
Tavoitteena on toteuttaa kulttuurista
moninaisuutta ja kielitietoisuutta kielikylpy- ja leikkitoimintana.
Lisäksi ruokakulttuuri on osa varhaiskasvatusta ja yksiköissä on
tarjolla niin suomalaisia kuin ähtäriläisiä perinneruokia.
Ähtäriläinen varhaiskasvatus sitoutuu
pitämään huolta koko yhteisön ja sen jäsenten fyysisestä,
psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta sekä hyvinvoinnista.
Esimiestoimintana yhteisöille tehdään ajankohtaiset
turvallisuusohjeet ja lapsille tarvittaessa lääkehoitosuunnitelma.
Työntekijöiden ensiapu- ja hygieniataitoja pidetään yllä
säännöllisellä koulutuksella tai ohjauksella. Uusi työntekijä
perehdytetään työhönsä.
3.2 Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt
Ähtärissä
Oppimisympäristö on fyysinen, psyykkinen ja
sosiaalinen kokonaisuus, joka syntyy yhdessä tekemällä ja on osa
varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaympäristöä. Kokemus
oppimisympäristöstä on yksilöllinen ja siihen vaikuttaa yhteisön
jäsen itse, yhteisön sosiaaliset suhteet, ilmapiiri ja
vuorovaikutus sekä fyysinen ympäristö. Ähtäriläisessä
varhaiskasvatuksessa kaikki yhteisön jäsenet otetaan mukaan
oppimisympäristöjen suunnitteluun, toteuttamiseen sekä
arviointiin. Lähtökohtana on, että oppimisympäristöissä saa
näkyä lasten eläminen ja tekeminen.
Ähtäriläisessä varhaiskasvatuksessa
keskeiseistä on tunneilmapiiri, jossa kasvattajien sensitiivisyys
kohdata ryhmän jäsenet yksilöinä sekä taito tunnistaa psyykkisen
ja sosiaalisen oppimisympäristön merkitys ryhmän hyvinvoinnin ja
oppimisen kannalta. Hyvän tunneilmapiirin lähtökohtana pidetään
pienryhmätoimintaa, jossa yhdistyy lapsen kokemus ryhmään
kuulumisesta sen tärkeänä jäsenenä olemisesta sekä laadukas
pedagoginen toiminta.
Ähtäriläinen luonto oppimisympäristönä
mahdollistaa lapsille kokemusmaailman laajentumisen ja toiminnan
monimuotoisuuden. Lisäksi varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä
ovat Ähtäri Zoon eläinpuisto ja kotieläintila, kirjasto,
kotiseutumuseo, jää- ja uimahalli sekä valmistuva liikuntahalli,
koulujen liikuntatilat ja seurakuntakeskus. Myös ähtäriläiset
yritykset sekä vanhempien työpaikat toimivat lisäksi osana
varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä.
Oppimisympäristö suunnitellaan ja rakennetaan
kiireettömäksi ja muunneltavaksi eri toimintoja ja eri kokoisia
ryhmiä varten - myös yksilöllisiä, kahdenkeskisiä toimintoja
varten. Turvallisessa ilmapiirissä erilaisten tunteiden näyttäminen
on sallittua, ja henkilöstö auttaa lapsia tunteiden ilmaisussa ja
itsesäätelyssä. Lapsia rohkaistaan kysymään ja heidän
kysymyksiin
vastataan. Tilat järjestetään siten, että
ne takaavat työrauhan ja mahdollisuuden omatoimisuuteen. Tilat
tarjoavat lapsille vaihtoehtoja mieluisaan tekemiseen, oppimiseen,
monipuoliseen ja vauhdikkaaseen liikkumiseen, leikkeihin ja peleihin
sekä rauhalliseen oleiluun ja lepoon. Lasten ideat, leikit ja heidän
tekemänsä työt näkyvät oppimisympäristöissä. Lapsia
osallistetaan toiminnan suunnittelussa ja toimintaympäristön
rakentamisessa. Tieto- ja viestintäteknologia on osa lasta
osallistavaa oppimisympäristöä, esim. virtuaalinen yhteys
eläinpuistoon ja valokuvaaminen.
KUVA: Kartta ähtäriläisistä
oppimisympäristöistä
3.3 Yhteistyö Ähtärin
varhaiskasvatuksessa
3.3.1 Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
Ähtärin varhaiskasvatuksessa huoltajien
toiveita sekä tietoa omasta lapsesta kuunnellaan ja otetaan huomioon
jo hakemusvaiheessa sekä muodostettaessa lapsiryhmiä. Yhteistyön
tulee perustua kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Se on aktiivista
keskustelua, jossa yhteinen sitoutuminen ja molemminpuolinen
luottamus tukee lapsen kokonaisvaltaista kasvua sekä yhdessä tehdyn
varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista.
Yhteistyö hoitopaikassa alkaa konkreettisesti
aloitushaastattelulla ja hoitosopimuksen teolla. Näissä käydään
läpi hoidon peruskäytänteet, kuten hoitoajat sekä lapsen
arkirutiinit ja tavat toimia. Jokaiselle lapselle laaditaan
varhaiskasvatussuunnitelma, jossa huoltajat osallistuvat tavoitteiden
suunnitteluun. Päivittäiset keskustelut tuonti- ja hakuhetkinä,
ovat merkittävä osa yhteistyötä. Hoitopäivän aikana työntekijät
havainnoivat lasta ja antavat näin huoltajille arvokasta tietoa
lapsen kehityksestä ja kasvusta.
Yhteistyö on tiiviimpää, jos lapsella on
kehityksen ja oppimisen tukemista vaativia haasteita. Silloin
yhteistyötahoja voi olla useita. Näissä tapauksissa Ähtärissä
yhteistyön organisointi on pääsääntöisesti kiertävän
erityislastentarhanopettajan vastuulla, mutta jokaisen yhteistyötahon
tulee sitoutua avoimeen, luottamukselliseen ja kunnioittavaan
yhteistyöhön. Monialaisen yhteistyön käytänteitä tuen aikana
kuvataan lisää luvussa 5.
Huoltajien ja varhaiskasvatuksen yhteistyön
tehostamiseksi Ähtärissä ollaan siirtymässä sähköiseen
tietojärjestelmään. Järjestelmä mahdollistaa sähköisen
hakemuksen ja hoitoaikojen varaamisen sekä tiedottamisen ja
viestinnän.
3.3.2 Monialainen yhteistyö
Ähtärissä on vilkas yritys- ja
kulttuurielämä. Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa on
mahdollista esimerkiksi retkinä torille, kauppoihin, kirpputoreille
ja paikallisiin yrityksiin. Myös kirjastoon pääsee sovitusti
aukioloaikojen ulkopuolellakin. Satutunteja järjestetään kerran
kuukaudessa, ja kirjastoauto kiertää sivukylillä. Merikanto-opisto
järjestää joka syksy oppilaskonsertin koko varhaiskasvatukselle.
Kotiseutumuseo tarjoaa retken menneeseen ja tutustuttaa Ähtärin
historiaan ja perinteisiin. Ähtäri ZOOn eläinpuistoon ja
kotieläintilaan pääsevät kaikki ähtäriläiset
varhaiskasvatuksessa olevat lapset ilmaiseksi toimintakauden aikana.
Koko varhaiskasvatuksessa käynnistyy kummieläintoiminta yhteistyönä
Ähtäri Zoon kanssa.
Myös paikallisten koulujen kanssa tehdään
yhteistyötä. Sedun lähihoitajaopiskelijat järjestävät
varhaiskasvatuksen lapsille virike- ja retkitoimintaa sekä
liikunnallisia leikkihetkiä. Haaga-Helia on mukana
oppimisympäristöjen suunnittelussa yhdessä varhaiskasvatuksen
kanssa. Yhteiskoulun oppilailla on mahdollisuus hakeutua
työelämääntutustumiseen sekä 15-18 vuotiailla kesätyöntekijöiksi
varhaiskasvatuksen toimipisteisiin sekä ja Otsonkoulun järjestämään
viriketoimintaan ja esityksiin osallistuu myös varhaiskasvatus.
Seurakunnan ja paikallisten urheiluseurojen
kanssa yhteistyönä järjestetään ähtäriläisten lapsiperheiden
ulkoilutapahtuma. Seurakunnan kerhoon voivat osallistua myös
varhaiskasvatuksen lapset vapaapäivinä tai hoitopäivän aikana.
Seurakunta myös vierailee päiväkodeilla ja ryhmäperhepäiväkodeissa
pitämässä tuokioita.
Kommentit
Lähetä kommentti