Siirry pääsisältöön

LUKU 1 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat Ähtärissä


1 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat

Varhaiskasvatussuunnitelma on laadittu varhaiskasvatuslain mukaisesti. Esiopetus, jota säätelee perusopetuslaki, on osa varhaiskasvatusta. Esiopetuksen opetussuunnitelma on yhdenmukainen varhaiskasvatussuunnitelman kanssa.
Ähtärin varhaiskasvatussuunnitelman lähtökohtana ovat lasten kasvuympäristön ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristön muutokset.
Varhaiskasvatussuunnitelma on kokonaisuutena kolmitasoinen. Se koostuu valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista sekä lasten varhaiskasvatussuunnitelmista.


1.1 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja niiden velvoittavuus

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määrätään varhaiskasvatuksen toteuttamisen keskeisistä tavoitteista ja sisällöistä, varhaiskasvatuksen järjestäjän ja lasten huoltajien välisestä yhteistyöstä, monialaisesta yhteistyöstä sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sisällöstä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on varhaiskasvatuksen järjestäjiä oikeudellisesti velvoittava määräys.


1.2 Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma

Ähtärissä laaditaan yksi kuntakohtainen varhaiskasvatussuunnitelma, joka koskee kaikkia toimintamuotoja: päiväkoteja, perhepäivähoitoa ja muuta varhaiskasvatusta. Tämän lisäksi kullekin toimintamuodolle laaditaan oma, yksikkökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma.

ÄHTÄRIN VARHAISKASVATUSYKSIKÖT tilanne 1.8.2017
PÄIVÄKODIT RYHMÄPERHEPÄIVÄKODIT PERHEPÄIVÄHOITO
Vilikkilä Punatähkä 13 perhepäivähoitokotia
Ollinkulma / Sinikello Rentukka
uusi suunnitteilla kolmannelle tarve

Varhaiskasvatussuunnitelmaa toteutetaan Ähtärissä päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja perhepäivähoitoon kuuluvassa ryhmäperhepäivähoidossa. Suunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon paikalliset erityispiirteet, mahdolliset pedagogiset painotukset, lasten tarpeet sekä varhaiskasvatusta koskevan arviointitiedon ja kehittämistyön tulokset.

Varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa otetaan huomioon muut paikallisella tasolla tehtävät suunnitelmat, kuten
  • varhaiskasvatusta, lapsia ja perheitä koskevat suunnitelmat ja päätökset
  • Esiopetuksen opetussuunnitelma
  • Perusopetuksen opetussuunnitelma
  • mahdollinen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
  • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2013-2020
  • Ähtärin kaupungin kotoutumissuunnitelma 12.10.2015
  • Ähtärin kaupunkistrategia 2020 ”Made in Ähtäri”
  • Ähtärin kaupungin tasa-arvosuunnitelma 2017

Varhaiskasvatuksen henkilöstölle on järjestetty VASU-pajoja, huoltajille on tehty kysely ja lapsia on kuultu ja haastateltu. Lapset ovat kuvanneet toiveitaan ja odotuksiaan.

Varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan on osallistuttu opetuksen, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon osalta moniammatillisen VEKARA työn kautta.

Ähtärissä on käytössä nivelvaiheiden tiedonsiirto päivähoitomuodosta toiseen, päivähoidosta esiopetukseen sekä esiopetuksesta kouluun siirryttäessä.
Varhaiskasvatuksen arviointia toteutetaan seudullisen suunnitelman mukaan.

1.3 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma


Jokaiselle päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevalle lapselle laaditaan varhaiskasvatussuunnitelma. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lähtökohtana tulee olla lapsen etu ja tarpeet. Suunnitelmaan kirjattavat tavoitteet asetetaan pedagogiselle toiminnalle. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan yhteistyössä huoltajan kanssa lapsen aloitettua päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Lapsen mielipide ja toiveet selvitetään ja huomioidaan suunnitelmassa. Lapsen näkökulmien selvitetään haastattelemalla (Vasu-sivu “Lapsen haastat


telu”), havainnoimalla (Vasu-sivu “Hoitajan kertomaa”) ja piirroksilla. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet otetaan huomioon lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta ja toteutumisen arvioinnista päiväkodeissa vastaa lastentarhanopettaja. Perhepäivähoidossa olevan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tehtäessä käytetään tukena lastentarhanopettajan asiantuntijuutta nimeämällä jokaiselle perhepäivähoitajalle työpariksi lastentarhanopettaja. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallistuvat tarpeen mukaan lapsen kehitystä ja oppimista tukevat asiantuntijat tai muut tarvittavat tahot.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on dokumentti, johon kirjataan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet ja toimenpiteet. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa kuvataan lapsen osaaminen, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet sekä yksilölliset tarpeet. On tärkeää, että lapsen huoltajan ja henkilöstön havainnot ja näkemykset lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheista sekä ryhmässä toimimisesta yhdistyvät lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa. Pedagogista dokumentointia (luku 4.2) käytetään hyödyksi suunnitelmaa laadittaessa. Suunnitelmaa laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen, kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen mahdollinen kehityksen ja oppimisen tuki ja sen toteuttaminen. Jos lapsella on jokin pitkäaikainen sairaus, joka vaatii lääkehoitoa päiväkoti- tai perhepäivähoitopäivän aikana, lapselle laaditaan lääkehoitosuunnitelma osana lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on arvioitava ja suunnitelma on tarkistettava vähintään kerran toimintavuodessa. Suunnitelma on kuitenkin tarkistettava aina, kun siihen on lapsen tarpeista johtuva syy. Aloite suunnitelman tarkistamiseksi voi tulla henkilöstöltä, muulta viranomaiselta, jonka kanssa on tehty lapsen asioissa yhteistyötä, tai lapsen huoltajalta. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa arvioitaessa arviointi kohdistuu erityisesti toiminnan järjestelyihin ja pedagogiikan toteutumiseen.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tulee sisältää seuraavat asiat:
• lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät vahvuudet sekä lapsen kiinnostuksen kohteet
• lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi sekä toteutumisen arviointi
• lapsen mahdollisesti tarvitsema tuki (luku 5)

• mahdollinen lääkehoitosuunnitelma
• lasten, henkilöstön ja huoltajien yhdessä sopimat asiat
• suunnitelman laatimiseen osallistuneet muut mahdolliset asiantuntijat
• tieto siitä, milloin suunnitelma on laadittu ja tarkistettu, ja milloin suunnitelma tarkistetaan seuraavan kerran.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kuuluvat: 1) lapsen sivu, 2) vanhempien sivu, 3) vasukeskustelussa täytettävä "Lapsi varhaiskasvatuksessa"-sivu sekä tarvittaessa käytettävä 4) lapsen kehityksen ja oppimisen tuki-sivu. Varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen tukena ovat “hoitajan kertomaa”-, “lapsen haastattelu”-sivut. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma siirtyy lapsen mukana varhaiskasvatusyksiköstä toiseen. Suunnitelman sivut 1-4 sekä mahdollinen lapsen lääkehoitosuunnitelma arkistoidaan kaupungintalolle.


1.4 Paikallisesti päätettävät asiat

Ähtärin varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan varhaiskasvatuslain mukaisesti. Ähtärissä varhaiskasvatussuunnitelma tehdään kunta-, yksikkö- ja toimintamuotokohtaisena. Osana paikallista Vasua on työntekijöiden osallistuminen VASU-pajoihin sekä suunnittelu- ja koulutuspäiviin. Esiopetus osuudesta paikallisessa Vasussa vastaa Ollinkulman päiväkoti.

Paikallinen moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatussuunnitelmassa toteutetaan VEKARA-työn kautta. Muut yhteistyötahot paikallisessa Vasussa ovat vanhemmat mukaan lukien Ähtärin varhaiskasvatuksen vanhempainyhdistys ry, sivistyslautakunta sekä kolmannen sektorin edustajat.


Varhaiskasvatussuunnitelma julkaistaan sekä paperiversiona että sähköisesti kaupungin nettisivulla ja Pedanet-sivustolla. Ähtärin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta sekä päivityksestä vastaa VASU2017-ohjausryhmä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LUKU 3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri Ähtärissä

3 Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri 3.1 Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä ohjaavat periaatteet Ähtärissä Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on kaikkinensa alati muuttuva ja muotoutuva kokonaisuus. Oman, tiimin ja työyhteisön työn arviointi sekä ähtäriläisiltä asiakkailta saatava palaute muodostavat pohjan Ähtärin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiselle. Yhteisön yhteinen oppiminen pohjautuu sen jäsenten  osaamiseen sekä yhteiselle halulle kehittää toimintakulttuuria. Muutokset ympäröivässä yhteiskunnassa sekä oman yhteisön sisällä, luovat toimintaan kehittämistarpeita, joihin pyritään vastaamaan. Oppilaitosten, järjestöjen, yhteisöjen sekä ähtäriläisten yritysten kanssa tehtävä yhteistyö perustuu osaamisen jakamiseen. Tiedon ja osaamisen jakaminen, ammatillinen kehittyminen sekä yhteistyön kehittäminen eri tahojen kanssa monipuolistavat ja laajentavat varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria. Ähtärin varhaiskasvatuksen oppivassa yhteisö

LUKU 6 Toiminnan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa

6 Toiminnan arviointi ja kehittäminen Ähtärissä Ähtäri osallistuu varhaiskasvatuksen valtakunnalliseen arviointiin, jonka lisäksi on sovittu seudullisesti arvioinnin käytännöistä. 6.1 Seudullisesti sovitut arvioinnin käytännöt Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) mukaan arvioinnin tarkoitus on lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytysten edistäminen, varhaiskasvatuslain tarkoituksen toteuttamisen turvaaminen sekä tiedon tuottaminen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi paikallisesti ja poliittisen päätöksenteon pohjaksi. Etelä-Pohjanmaan kuntien (Alavus, Alajärvi, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Teuva ja Ähtäri) seudullisen arvioinnin tavoitteena on vertailtavan tiedon tuottaminen paikalliseen päätöksentekoon sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen laadun yhdenvertaisuutta ja seudullista kuntayhteistyötä. Arvioinnin pohjana on varhaiskasvatuksen pedagoginen laatu ja sen pohjalla vaikuttavat arvot. Arviointi on

LUKU 2 Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet Ähtärissä

2 Varhaiskasvatuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet – Ähtärin painotukset 2.1 Varhaiskasvatuksen toimintamuodot Ähtärissä on Vilikkilän ja Ollinkulman päiväkodit, joissa työskennellään lastentarhanopettajan/-opettajien ja lastenhoitajan/-hoitajien tiimeissä. Päiväkodissa tarjotaan ryhmämuotoista ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta, jossa korostuu pedagogiikka. Vuorohoitoa eli ympärivuorokautista hoitoa järjestetään Vilikkilän päiväkodissa. Vuorohoidolle on ominaista, että lapsen hoitoajat ovat vaihtelevia. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia suunnitelmalliselle varhaiskasvatuksen toteuttamiselle sekä kiintymyssuhteiden ja turvallisuuden tunteen luomiselle. Lapselle rakennetaan säännöllinen päivärytmi ja toiminnallinen sisältö hoitopäivään erilaisista hoitoajoista huolimatta. Ollinkulma vastaa Ähtärissä esiopetuksesta ja esiopetusikäisten lasten päivähoidosta. Lisäksi esiopetusta järjestetään Myllymäen koululla. Esiopetuksen järjestämistä ja toteuttamista säätelev