1
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikalliset
varhaiskasvatussuunnitelmat
Varhaiskasvatussuunnitelma
on laadittu varhaiskasvatuslain mukaisesti. Esiopetus, jota säätelee
perusopetuslaki, on osa varhaiskasvatusta. Esiopetuksen
opetussuunnitelma on yhdenmukainen
varhaiskasvatussuunnitelman kanssa.
Ähtärin
varhaiskasvatussuunnitelman lähtökohtana ovat lasten
kasvuympäristön ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristön
muutokset.
Varhaiskasvatussuunnitelma
on kokonaisuutena kolmitasoinen. Se koostuu valtakunnallisesta
varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, paikallisista
varhaiskasvatussuunnitelmista sekä lasten
varhaiskasvatussuunnitelmista.
1.1
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja niiden velvoittavuus
Varhaiskasvatuksella
tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen,
opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu
erityisesti pedagogiikka.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa määrätään varhaiskasvatuksen toteuttamisen
keskeisistä tavoitteista ja sisällöistä, varhaiskasvatuksen
järjestäjän ja lasten huoltajien välisestä yhteistyöstä,
monialaisesta yhteistyöstä sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman
sisällöstä.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet on varhaiskasvatuksen järjestäjiä oikeudellisesti
velvoittava määräys.
1.2 Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma
Ähtärissä
laaditaan yksi kuntakohtainen varhaiskasvatussuunnitelma, joka koskee
kaikkia toimintamuotoja: päiväkoteja, perhepäivähoitoa ja muuta
varhaiskasvatusta. Tämän lisäksi kullekin toimintamuodolle
laaditaan oma, yksikkökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma.
ÄHTÄRIN
VARHAISKASVATUSYKSIKÖT tilanne 1.8.2017
PÄIVÄKODIT | RYHMÄPERHEPÄIVÄKODIT | PERHEPÄIVÄHOITO |
Vilikkilä | Punatähkä | 13 perhepäivähoitokotia |
Ollinkulma / Sinikello | Rentukka | |
uusi suunnitteilla | kolmannelle tarve |
Varhaiskasvatussuunnitelmaa
toteutetaan Ähtärissä päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja
perhepäivähoitoon kuuluvassa ryhmäperhepäivähoidossa.
Suunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon paikalliset
erityispiirteet, mahdolliset pedagogiset painotukset, lasten tarpeet
sekä varhaiskasvatusta koskevan arviointitiedon ja kehittämistyön
tulokset.
Varhaiskasvatussuunnitelman
laadinnassa otetaan huomioon muut paikallisella tasolla tehtävät
suunnitelmat, kuten
-
varhaiskasvatusta, lapsia ja perheitä koskevat suunnitelmat ja päätökset
-
Esiopetuksen opetussuunnitelma
-
Perusopetuksen opetussuunnitelma
-
mahdollinen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
-
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2013-2020
-
Ähtärin kaupungin kotoutumissuunnitelma 12.10.2015
-
Ähtärin kaupunkistrategia 2020 ”Made in Ähtäri”
-
Ähtärin kaupungin tasa-arvosuunnitelma 2017
Varhaiskasvatuksen
henkilöstölle on järjestetty VASU-pajoja, huoltajille on tehty
kysely ja lapsia on kuultu ja haastateltu. Lapset ovat kuvanneet
toiveitaan ja odotuksiaan.
Varhaiskasvatussuunnitelman
laadintaan on osallistuttu opetuksen, sekä sosiaali- ja
terveydenhuollon osalta moniammatillisen VEKARA työn kautta.
Ähtärissä
on käytössä nivelvaiheiden tiedonsiirto päivähoitomuodosta
toiseen, päivähoidosta esiopetukseen sekä esiopetuksesta kouluun
siirryttäessä.
Varhaiskasvatuksen
arviointia toteutetaan seudullisen suunnitelman mukaan.
1.3 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
Jokaiselle
päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevalle lapselle laaditaan
varhaiskasvatussuunnitelma. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman
lähtökohtana tulee olla lapsen etu ja tarpeet. Suunnitelmaan
kirjattavat tavoitteet asetetaan pedagogiselle toiminnalle. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan yhteistyössä huoltajan kanssa
lapsen aloitettua päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Lapsen
mielipide ja toiveet selvitetään ja huomioidaan suunnitelmassa.
Lapsen näkökulmien selvitetään haastattelemalla (Vasu-sivu
“Lapsen haastat
telu”),
havainnoimalla (Vasu-sivu “Hoitajan kertomaa”) ja piirroksilla.
Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet otetaan huomioon
lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa ja oppimisympäristöjen
kehittämisessä.
Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta ja toteutumisen arvioinnista
päiväkodeissa vastaa lastentarhanopettaja. Perhepäivähoidossa
olevan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tehtäessä käytetään
tukena lastentarhanopettajan asiantuntijuutta nimeämällä
jokaiselle perhepäivähoitajalle työpariksi lastentarhanopettaja.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallistuvat tarpeen
mukaan lapsen kehitystä ja oppimista tukevat asiantuntijat tai muut
tarvittavat tahot.
Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelma on dokumentti, johon kirjataan lapsen
kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet ja
toimenpiteet. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa
kuvataan lapsen osaaminen, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet sekä
yksilölliset tarpeet. On tärkeää, että lapsen huoltajan ja
henkilöstön havainnot ja näkemykset lapsen kehityksen ja oppimisen
vaiheista sekä ryhmässä toimimisesta yhdistyvät lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmassa. Pedagogista dokumentointia (luku 4.2)
käytetään hyödyksi suunnitelmaa laadittaessa. Suunnitelmaa
laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen, kulttuurinen ja
katsomuksellinen tausta.
Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen mahdollinen kehityksen
ja oppimisen tuki ja sen toteuttaminen. Jos lapsella on jokin
pitkäaikainen sairaus, joka vaatii lääkehoitoa päiväkoti- tai
perhepäivähoitopäivän aikana, lapselle laaditaan
lääkehoitosuunnitelma osana lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on arvioitava ja suunnitelma
on tarkistettava vähintään kerran toimintavuodessa. Suunnitelma on
kuitenkin tarkistettava aina, kun siihen on lapsen tarpeista johtuva
syy. Aloite suunnitelman tarkistamiseksi voi tulla henkilöstöltä,
muulta viranomaiselta, jonka kanssa on tehty lapsen asioissa
yhteistyötä, tai lapsen huoltajalta. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaa arvioitaessa arviointi kohdistuu
erityisesti toiminnan järjestelyihin ja pedagogiikan toteutumiseen.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tulee sisältää seuraavat asiat:
•
lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät vahvuudet sekä lapsen
kiinnostuksen kohteet
•
lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet sekä
toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi sekä toteutumisen
arviointi
•
lapsen mahdollisesti tarvitsema tuki (luku 5)
•
mahdollinen lääkehoitosuunnitelma
•
lasten, henkilöstön ja huoltajien yhdessä sopimat asiat
•
suunnitelman laatimiseen osallistuneet muut mahdolliset asiantuntijat
•
tieto siitä, milloin suunnitelma on laadittu ja tarkistettu, ja
milloin suunnitelma tarkistetaan seuraavan kerran.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kuuluvat: 1) lapsen sivu, 2) vanhempien sivu, 3) vasukeskustelussa täytettävä "Lapsi varhaiskasvatuksessa"-sivu sekä tarvittaessa käytettävä 4) lapsen kehityksen ja oppimisen tuki-sivu. Varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen tukena ovat “hoitajan kertomaa”-, “lapsen haastattelu”-sivut. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma siirtyy lapsen mukana varhaiskasvatusyksiköstä toiseen. Suunnitelman sivut 1-4 sekä mahdollinen lapsen lääkehoitosuunnitelma arkistoidaan kaupungintalolle.
1.4 Paikallisesti päätettävät asiat
Ähtärin
varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
laaditaan varhaiskasvatuslain mukaisesti. Ähtärissä
varhaiskasvatussuunnitelma tehdään kunta-, yksikkö- ja
toimintamuotokohtaisena. Osana paikallista Vasua on työntekijöiden
osallistuminen VASU-pajoihin sekä suunnittelu- ja koulutuspäiviin.
Esiopetus osuudesta paikallisessa Vasussa vastaa Ollinkulman
päiväkoti.
Paikallinen
moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatussuunnitelmassa toteutetaan
VEKARA-työn kautta. Muut yhteistyötahot paikallisessa Vasussa ovat
vanhemmat mukaan lukien Ähtärin varhaiskasvatuksen
vanhempainyhdistys ry, sivistyslautakunta sekä kolmannen sektorin
edustajat.
Varhaiskasvatussuunnitelma
julkaistaan sekä paperiversiona että sähköisesti kaupungin
nettisivulla ja Pedanet-sivustolla. Ähtärin kaupungin
varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta sekä päivityksestä vastaa
VASU2017-ohjausryhmä.
Kommentit
Lähetä kommentti