4 Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan
suunnittelu ja toteuttaminen Ähtärissä
KUVA: Pedagoginen viitekehys
4.1 Pedagoginen dokumentointi
Laadukkaan pedagogisen toiminnan edellytyksenä
on suunnitelmallinen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen.
Pedagoginen dokumentointi tuottaa tietoa lasten elämästä,
kehityksestä, kiinnostuksen kohteista, ajattelusta, oppimisesta ja
tarpeista sekä lapsiryhmän toiminnasta. Jatkuva havainnointi tekee
pedagogista työtä näkyväksi ja auttaa arvioimaan toimintaa
yhdessä henkilöstön, lasten ja vanhempien kanssa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta on
yksi tärkeimmistä pedagogisen dokumentoinnin prosessia.
Henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan jokaiselle
varhaiskasvatuksen piirissä olevalle lapselle. Se tukee
merkittävästi toiminnan pedagogista lapsi- ja ryhmäkohtaista
suunnittelua varhaiskasvatuksessa.
Dokumentointikäytäntöjä Ähtärin
varhaiskasvatuksessa:
-
Varhaiskasvatussuunnitelmien/esiopetussuunnitelmien laadinta
-
Päiväkodeissa/ryhmiksissä “vasusivut” kuukausittain kotiin
-
Kyselyt toiminnasta vanhemmille
-
Lasten kokoukset; lasten kanssa kokoonnutaan keskustelemaan varhaiskasvatuksen toimintaan liittyvistä asioista. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja ja keskustellaan yhteisitä asioita eli arvioidaan, suunnitellaan ja kehitetään toimintaa yhdessä lasten kanssa. Sovitut asiat kirjataan ylös “pöytäkirjaan”.
-
Kasvunkansio; kasvunkansiot ovat lasten omia, lasten saatavilla, lapset itse täydentävät niitä ja tuottavat niihin materiaalia. Ne ovat myös vanhempien saatavilla.
-
Päivittäinen dokumentointi; lasten toiminnan havainnointi ja kirjaaminen, päivittäiset keskustelut vanhempien ja lasten kanssa, kuvaaminen (sosiaalisen median hyödyntäminen, sähköinen palvelu).
4.2 Monipuoliset työtavat
Työtapojen valinnassa huomioidaan
varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ja tehtävät sekä lapsen
ikä, tarpeet, edellytykset ja kiinnostuksen kohteet.
Toimintatavoissa painottuu toiminnallisuus, osallisuus ja luovuus.
Käytettäviä työtapoja ovat leikki, tutkiminen, liikkuminen sekä
taiteellinen ilmaisu ja kokeminen. Myös tieto- ja
viestintäteknologiaa hyödynnetään toiminnassa.
Lapsella on mahdollisuus toimia eri kokoisissa
ryhmissä. Pienryhmätoiminta tukee lapsen kehitystä ja näin
toimimalla lapsen tarpeet ja kiinnostuksen kohteet sekä edellytykset
tulevat paremmin huomioiduksi.
Tavoitteena on lapsen omatoimisuuden
asteittainen lisääminen, tukemalla lapsen itsenäistä tapaa
toimia. Monipuoliset työtavat ja rikas oppimisympäristö
mahdollistavat sen, että lapsi voi käyttää aistejaan ja koko
kehoaan kokonaisvaltaisesti oppimiseen. Lapset ottavat osaa
työtapojen suunnitteluun ja työtapojen valintaan omien
edellytystensä mukaisesti. Isompien lasten kanssa pidettävät
lasten kokoukset antavat lapsille mahdollisuuden toiminnallisuuteen,
osallisuuteen ja luovuuteen. Kokouksissa käydään läpi
varhaiskasvatuksen toimintaan liittyviä asioita sekä tehdään
toimintaan liittyviä suunnitelmia ja päätöksiä. Kaiken ikäisiä
lapsia haastatellaan, kuunnellaan ja havainnoidaan kyseisten asioiden
tiimoilta. Näin jokaisella lapsilla on mahdollisuus vaikuttaa
varhaiskasvatuksen toiminnan sisältöön ja toteutukseen.
4.3 Leikki kehityksen, oppimisen ja
hyvinvoinnin lähteenä
Leikki on keskeinen toimintatapa, jonka avulla
lapsi kehittyy ja oppii. Hän kokee elämyksiä sekä oppii
vuorovaikutustaitoja.
Kaikilla lapsilla tulee olla mahdollisuus
osallistua leikkiin ja kasvattajan tuki on siinä ensiarvoisen
tärkeä. Kasvattajan rooli on auttaa lasta käynnistämään leikki,
lasten ideoiden mukaan, sekä rikastaa ja edistää leikkiä.
Kasvattaja tukee läsnäolollaan muun muassa leikin aikana tapahtuvaa
vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Yhdessä lasten kanssa rakennetaan lapsen
näköinen ympäristö, joka mahdollistaa monipuolisten leikkien
toteutumisen ja tukee lapsen mielikuvituksen kehittymistä.
Leikkiympäristöä rakennettaessa kasvattaja huomioi lapsen ikä- ja
kehitystason. Tällaisessa ympäristössä askarteluvälineet, pelit
ja lelut ovat lasten tasolla ja aina saatavilla.
Leikin syntymistä tuetaan tarjoamalla lapsille
aikaa, rauhaa ja tilaa. Toimintaympäristöjen tulee joustaa leikkien
mukaan, ja niiden tulee tukea lapsen leikkiä. Tämä tukee myös
pitkäkestoisen leikin toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista
saadaan tietoa lapsen leikeistä kotona. Tätä tietoa hyödynnetään
rakennettaessa varhaiskasvatuksen leikkiympäristöjä.
Luonto on olennainen osa lapsen
leikkiympäristöä Ähtärissä. Se tarjoaa monipuolisia leikki -ja
oppimismahdollisuuksia. Luontoa hyödynnetään varhaiskasvatuksessa
monipuolisesti; siellä leikitään, opitaan ja viihdytään ja se on
luonnollinen osa lasten jokapäiväistä elämää.
Leikkejä myös havainnoidaan ja
dokumentoidaan. Leikeistä poimitaan toimintaan asioita lasten
kiinnostuksen kohteista. Tavoitteena on lasten toiminnan
suunnitteluun mukaan ottaminen kuuntelemalla heitä; havainnoimalla
lasten leikeistä heitä kiinnostavia asioita.
4.4 Oppimisen alueet
Oppimisen alueiden tavoitteet, lasten
mielenkiinnon kohteet ja osallisuus luovat perustan pedagogiselle
suunnittelulle ja toteutukselle. Lasten osallisuuden huomioiminen
edellyttää varhaiskasvatuksen henkilökunnalta yhteisen lapsi- ja
oppimiskäsityksen jakamista. Lapsi nähdään osaavana ja pystyvänä.
Luottamus lapseen ja lapsen osaamiseen on edellytys osallisuuteen
pohjautuvalle pedagogiikalle.
Lapsille tarjotaan monipuolisia
kokemuksia oppimisen eri
osa-alueilta.
Ähtärin varhaiskasvatuksen painotuksia:
Lasten kuulluksi tuleminen ja lapsen
aloitteisiin vastaaminen ovat keskeisiä asioita
vuorovaikutustaitojen oppimisessa.
Myös se, että lapsi tuntee kuuluvansa ja olevansa tasavertainen
jäsen ryhmässään luo pohjaa näiden taitojen oppimiselle.
Lasta ohjataan huomaamaan
hyvä itsessä ja toisissa sekä
luomaan kunnioittava suhde
ympäristöön.
Tavoitteena onkin luoda varhaiskasvatuksessa
toimintatavat jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä ja näin myös
lapsen vuorovaikutus- ja sosiaalisia
taitoja parhaalla mahdollisella
tavalla. Lasten kokoukset, lapsen kuuleminen, keskustelut lasten
kanssa ja aikuisen aito läsnäolo sekä pienet ryhmäkoot ovat
arkipäiväistä toimintaamme, jotka omalta osaltaan vahvistavat
kyseisiä taitoja varhaislapsuudessa.
Oman leimansa ähtäriläiseen
varhaiskasvatukseen tuovat Ähtäri
Zoo ja Kotieläintila oppimisympäristöinä.
Ähtäriläisillä lapsilla on mahdollisuus pienestä pitäen
tutustua eläimiin ja luontoon sekä oppia kunnioittamaan niitä.
Varhaiskasvatuksen tavoitteena on myös
innostaa lapsia monipuoliseen
liikkumiseen niin sisällä kuin
ulkona. Lapsia kannustetaan liikkumiseen ja heille tarjotaan
varhaiskasvatuksessa mahdollisuuksia kokea liikunnan riemu
muokkaamalla ympäristöä liikkumiseen innostavaksi ja kannustamalla
4.5 Kieli ja kulttuuritietoisuus
varhaiskasvatuksessa
Kielellinen, kulttuurinen ja uskonnollinen
monimuotoisuus näkyy varhaiskasvatuksen toiminnassa ja
oppimisympäristössä. Kieli- ja kulttuuritietoisessa
varhaiskasvatuksessa pohditaan kieliin, katsomuksiin ja uskontoihin
sekä kulttuurisiin tapoihin, tottumuksiin ja juhliin liittyviä
kysymyksiä yhdessä kaikkien lasten kanssa. Näiden asioiden
käsittely luo pohjaa lapsen oman maailmankuvan rakentumiselle.
Varhaiskasvatuksen tehtävä on lisäksi välittää eteenpäin
suomalaista kulttuuriperintöä. Lapset oppivat toisiltaan sellaisia
tietoja ja taitoja, jotka ovat edellytyksenä monimuotoisessa
suomalaisessa yhteiskunnassa elämiselle.
Monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa on
ensiarvoisen tärkeää, että kasvatushenkilöstö luo
luottamukselliset suhteet lasten vanhempiin. Lapsen varhaiskasvatusta
suunnitellaan ja arvioidaan yhdessä vanhempien kanssa sekä sovitaan
yhteisistä toimintatavoista keskustellen. Vanhemmille kerrotaan
suomalaisen varhaiskasvatustoiminnan tavoitteista, sisällöistä
sekä menetelmistä, ja heidän kanssaan keskustellaan kotien
kasvatustavoitteista, kulttuurista ja uskonnollisista juhlista.
Lisäksi sovitaan, miten nämä asiat on mahdollista ottaa huomioon
lapsiryhmän toiminnassa. Vanhemmille annetaan tietoa siitä, kuinka
suomalaiseen kulttuuriin liittyviä perinteisiä ja uskonnollisia
juhlia vietetään varhaiskasvatuksessa. Perheiden kulttuuriset ja uskonnolliset tavat
huomioidaan, ja perheiden kanssa sovitaan ja suunnitellaan yhdessä,
miten lapsiryhmässä voidaan tutustua muiden kulttuurien juhliin ja
tapoihin. Vanhemmat voivat toimia kasvattajien kanssa yhteistyössä
näihin tutustuttaessa.
Kommentit
Lähetä kommentti