5 Kasvun ja oppimisen tuki Ähtärissä
5.1 Tuen järjestämistä ohjaavat
periaatteet Ähtärissä
Kehityksen
ja oppimisen tuen pohjana on kaikille lapsille yhteinen, laadukas
varhaiskasvatus, jossa lasten erilaisiin tuen tarpeisiin vastataan
monipuolisesti ja oikea-aikaisesti. Lapsen tuen tarpeen arvioinnin
lähtökohtana varhaiskasvatuksessa on huoltajien ja kasvattajien
havaintojen yhteinen tarkastelu ja/tai lapsen aiemmin todettu tuen
tarve. Lapsen tuen tarve on voinut ilmetä jo ennen
varhaiskasvatukseen osallistumista. Mikäli tiedetään lapsen
tarvitsevan varhaiskasvatuksessa kehityksen ja oppimisen tukea,
pyydetään huoltajia kirjaamaan tuen tarve päivähoitohakemukseen.
Lapsen aloittaminen varhaiskasvatuksessa ja siellä tarvittava tuki
suunnitellaan yhdessä huoltajien, ryhmän työntekijän ja kiertävän
erityislastentarhanopettajan kanssa. Tarvittaessa voidaan tehdä
tutustumiskäynti lapsen kotiin.
Jos
lapsen kehityksestä, oppimisesta tai hyvinvoinnista herää huoli
varhaiskasvatuksessa, ovat työntekijät ensin yhteydessä
huoltajiin. Havaintojen pohjalta huoltajat, lapsen ryhmän
työntekijät ja kiertävä erityislastentarhanopettaja yhdessä
arvioivat lapsen tarpeita ja suunnittelevat yksilöllisiä tukitoimia
lapsen vahvuudet huomioiden. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan
säännöllisesti (lapsi, huoltajat, työntekijät).
Lapsen
näkökulmasta on tärkeää, että tuen tarve tunnistetaan
mahdollisimman varhain ja lapselle järjestetään hänen kehitystään
ja oppimistaan edistävä varhaiskasvatusympäristö sekä
mahdollinen muu tarvittava tuki heti tuen tarpeen ilmettyä. Mitä
aikaisemmin lapsi saa tarvitsemaansa tukea, sitä paremmin voidaan
välttää vaikeuksien lisääntyminen.
5.2
Yhteistyö lapsen, huoltajan ja muiden asiantuntijoiden kanssa tuen
aikana Ähtärissä
Huoltajien
kanssa tehtävä yhteistyö on osa laadukkaan varhaiskasvatuksen
toteuttamista. Oman lapsensa parhaina asiantuntijoina huoltajat
osallistuvat lapsen varhaiskasvatuksen ja tukitoimien suunniteluun.
Yhteistyö alkaa jo varhaiskasvatuspaikkaa valitessa ja jatkuu
tutustumalla lapsen ryhmään, ryhmän työntekijään/työntekijöihin
sekä kiertävään erityislastentarhanopettajaan. Huoltajien ja
työntekijöiden kesken sovitaan yhteistyön käytänteistä - arjen
viestinnästä tukitoimien suunnitteluun ja arviointiin.
Ähtärissä
monialaista yhteistyötä suunnitellaan, kehitetään ja arvioidaan
kaksi kertaa toimintakaudessa kokoontuvassa Vekara-työryhmässä,
johon osallistuvat varhaiskasvatuksen edustajat
(varhaiskasvatuspäällikkö, perhepäivähoidonohjaaja, kiertävä
erityislastentarhanopettaja ja päiväkotien vastaavat
lastentarhanopettajat) yhdessä Kuusiolinnan perhepalveluiden ja
perusopetuksen edustajien kanssa. Tarvittaessa työryhmään voidaan
kutsua muita eri alojen asiantuntijoita.
Kahdesti
vuodessa kokoontuu yksikkökohtaiset Mini-Vekara-työryhmät, joiden
kokoonpanoon kuuluvat varhaiskasvatuksen edustajien lisäksi
lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat, psykologi,
terapeutit ja perhetyöntekijät.
KUVA:
Varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tuenpolku
Lapsen
siirtyessä esiopetukseen järjestetään tiedonsiirtopalaveri lapsen
tietojen ja tarvittavien tukitoimien kuvaamiseksi. Huoltajat ja
mahdolliset monialaiset yhteistyötahot osallistuvat tiedon siirtoon.
Huoltajilta
pyydetään lupa siirtää tarvittavia tietoja esiopetukseen.
Tiedonsiirtolupa pyydetään myös päivähoitohakemukseen sekä
lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan tärkeimpien yhteistyötahojen
kanssa tehtävää yhteistyötä varten (esim. neuvola, perhetyö,
terapeutit).
5.3
Tuen toteuttaminen Ähtärin varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatukseen osallistuminen antaa hyvän pohjan lapsen kehitykselle ja oppimiselle. Erilaisin pedagogisin järjestelyin ja toimintatavoin ennaltaehkäistään vaikeuksien syntymistä.
Lapsen
tuen tarve voi olla hetkellistä ja pientä, jolloin tilanteeseen
pystytään vaikuttamaan pienin muutoksin nopeasti. Toiset lapset
tarvitsevat pitkäaikaisempaa ja suurempaa tukea, jolloin käytössä
on useampia tukitoimia.
Varhaiskasvatuksessa lasta voidaan tukea:
1) Pedagogisin järjestelyin, joita ovat esim.
-
oppimisympäristön muokkaaminen
-
työntekijöiden koulutus
-
kelton konsultoiva, jaksottainen tai säännöllinen tuki
- apuvälineiden käyttäminen
- tulkitsemis- ja avustamispalvelut
-
kielen ja kommunikoinnin tukeminen (viittomat, kuvat)
2)
Rakenteellisin järjestelyin, joita ovat esim.
-
lapsiryhmän koon pienentäminen
-
ryhmässä toimivien työntekijöiden määrän lisääminen
3)
Hyvinvointia edistävät järjestelyt
-
perhepalveluiden antama ohjaus ja konsultaatio (esim. neuvola, Osviitta, perhetyö)
5.4
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma tuen aikana Ähtärissä
Ähtärissä jokaiselle lapselle laaditaan henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma (VASU). Kun lapsi saa kehitykseensä ja oppimiseensa vahvempaa tukea, kuvataan VASUssa tavoitteet ja pedagogiset toimintatavat, joilla lapsen tuen tarve huomioidaan. Työntekijät selvittävät lapsen mielipiteen ja toiveet kullekin lapselle sopivalla tavalla; esimerkiksi havainnoimalla tai haastattelemalla lasta. VASUssa kuvataan millaisin pedagogisin ja rakenteellisin järjestelyin lapsi pystyy toimimaan ryhmänsä jäsenenä.
VASUa
päivitetään huoltajien, ryhmän työntekijän, kiertävän
erityislastentarhanopettajan ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
vähintään kerran vuodessa, mutta lapsen tarpeiden vaatiessa myös
useammin. Arviointi kohdistetaan tukitoimiin, joita ollaan
suunniteltu ja toteutettu - tuen riittävyyteen ja sopivuuteen.
Kommentit
Lähetä kommentti